Lighthouse Translations

Hoe gaat een vertaling in zijn werk?

Hoe werkt het?Een veel gehoorde opmerking is: “Ja maar vertalen stelt toch niet zoveel voor? Ik geef je een briefje met tekst, je tikt het over in de andere taal en over een half uurtje heb ik het toch weer terug?” Het antwoord is kort maar krachtig: nee! Vandaag een stukje over het ‘aanbesteden’ van een vertaling.

In het kort bestaat het hele proces uit drie delen:
– de aanvraag
– het vertalen
– de aflevering

 

De aanvraag
De klant komt bij mij met een tekst die naar het Nederlands moet worden vertaald. Het contact verloopt meestal via de mail. We bespreken de lengte, onderwerp en deadline (wanneer het klaar moet zijn) van de tekst. Vervolgens stuurt de klant mij de tekst toe. Ik beoordeel de tekst en stuur mijn bevindingen samen met een offerte naar de klant. Als de klant hier mee akkoord gaat, ga ik aan de slag.

Het vertalen
Vervolgens plan ik het werk in zodat de vertaling keurig op tijd bij de klant arriveert. Ik maak de vertaling vaak met behulp van mijn eigen (specialistische) kennis, woordenboeken, en een CAT-Tool: een programma wat mij assisteert bij het vertalen en mij suggesties geeft op basis van door mij goedgekeurde vertalingen. Soms levert ook de klant referentiemateriaal aan, wat mij helpt bij het juist vertalen van de tekst.

Het gebeurt wel eens dat ik als vertaler vragen heb over de tekst. Die probeer ik zo snel mogelijk met de klant te overleggen zodat de deadline niet in gevaar komt. Na het vertalen zelf laat ik de vertaling het liefst ‘even rusten’. Daarna bekijk ik de tekst nogmaals om eventuele correcties en aanpassingen te maken.

De aflevering
Na de laatste controles stuur ik de vertaling naar de klant. Hij/zij kan de tekst nalezen en eventuele vragen weer bij mij neerleggen. Normaal gesproken voer ik 1 gratis correctieronde uit, mits het binnen de afgesproken tijd na levering van de oorspronkelijke vertaling gebeurt.

Dit is in het kort en globaal ‘hoe het werkt’. De precieze uitwerking hangt vaak af van de wensen en mogelijkheden van de klant en van mij. Als je vragen of opmerkingen hebt zou ik het leuk vinden als je een reactie achterlaat.

Facebooktwitterlinkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *