Lighthouse Translations

Waterstof op de Energy Observer

Gisteren las ik in één van mijn vakgerelateerde nieuwsbrieven over het schip Energy Observer dat vrijdag 5 april aanmeert in Amsterdam. De Energy Observer is het eerste schip dat volledig op duurzame energie en waterstof een reis rond de wereld maakt. De 30 meter lange catamaran wordt aangedreven door zonne- en windenergie en waterstof. Tijdens haar 6 jaar durende reis rond de wereld worden 101 steden aangedaan om duurzame technologieën te promoten en uit te testen. Zo worden in Amsterdam bijvoorbeeld 2 masten geplaatst waaraan zeilen worden bevestigd die 360 graden kunnen draaien en daardoor kunnen functioneren als windturbine, de zogenaamde Oceanwings.

Nederland heeft natuurlijk grote ambities wat betreft CO2-reductie, energietransitie en groene energie. Wat dat betreft is de timing perfect dat het schip nu Amsterdam aandoet.

We zijn allemaal wel enigszins op de hoogte van zonne- en windenergie, maar dit schip maakt daarnaast ook gebruik van waterstof. En laat nou dát mijn nieuwsgierigheid opwekken. Hoe werkt aandrijving op waterstof nou eigenlijk, waarom zou je het gebruiken, en hoe kom je er überhaupt aan?

Wat is waterstof?

Waterstof komt om te beginnen niet vrij in de natuur voor. Het is een onderdeel van een andere stof; van water, aardolie of aardgas. Door middel van bepaalde technieken kun je het element waterstof uit deze stoffen halen. De schoonste optie is natuurlijk om waterstof te winnen uit water, maar dit is tevens het lastigst te realiseren, daarom wordt op dit moment de meeste waterstof (95%) nog gewonnen uit fossiele brandstoffen. Waterstof op zichzelf is geen bron van energie. Het is zoals ze het noemen een energiedrager, geen energiebron. Hieronder lees je er meer over.

Waarom waterstof?

Waterstof heeft veel voordelen. Er komen geen schadelijke stoffen zoals CO2, fijnstof of zwaveldioxide vrij bij de productie ervan, het is een oneindige bron van energie en het ‘afvalproduct’ is mooi schoon water. In basis werd/wordt het gewonnen uit zoet water, maar de ontwikkeling staat niet stil en zoals ik begrepen heb haalt de Energy Observer waterstof uit zout water. Daarnaast heeft waterstof een hoge energiedichtheid – dat wil zeggen dat er veel energie in 1 kilo waterstof zit.

Nadelen zijn er echter ook. Zo wordt waterstof gewonnen door middel van elektrolyse. Elektrolyse is heel in het kort het splitsen van water in de zuurstof en waterstof door er elektrische spanning op te zetten. Er is dus al elektriciteit nodig om te beginnen. Verder moet de waterstof gasvormig of vloeibaar worden opgeslagen in speciale tanks die drukbestendig en/of koude-isolerend zijn. De energiedichtheid van waterstof mag dan hoog zijn, de dichtheid van het product waterstof zelf is dat niet –de hoeveelheid energie in een liter vloeibare waterstof  is een factor drie lager dan voor een liter benzine. In de vorm van gas heeft het een nog lagere dichtheid.

Aan boord van de Energy Observer

Hoe gaat het hele procedé nou eigenlijk in zijn werk daar aan boord?

  • Stap 1: Het opwekken van energie door zonnepanelen en windmolens. Deze energie wordt opgeslagen in accu’s.
  • Stap 2: Door middel van elektrolyse zout water splijten in waterstofgas en zuurstof. De zuurstof wordt weer vrijgelaten in de atmosfeer, het waterstofgas wordt opgeslagen in drukbestendige tanks. De waterstof is op dit moment niet een energiebron (zoals accu’s), maar een energiedrager. Er moet eerst nog iets mee gedaan worden voordat je de energie daadwerkelijk kunt gebruiken.
  • Stap 3: De waterstof wordt aan een brandstofcel ‘gevoerd’. Door middel van een chemische reactie wordt het waterstofgas omzet in elektriciteit en water. Deze elektriciteit kan weer gebruikt worden om de elektromotoren van het schip aan te drijven.

Zo zie je maar dat het niet zonder reden is dat er nog relatief weinig gebruik gemaakt wordt van waterstof. De ontwikkelingen zijn echter in volle gang en lijken veelbelovend voor deze zeer schone manier van het opwekken van energie.

Meer weten?

Als je meer wilt weten over de Energy Observer kun je de website bekijken. Bovendien ligt ze van vrijdag 5 t/m zondag 14 april afgemeerd aan de NDSM-werf in Amsterdam. Er worden allerhande activiteiten georganiseerd zodat iedereen die dat wil kennis kan maken met het schip, haar missie en alles wat er omheen hangt. Op het NDSM-terrein is tevens een speciaal ingericht expositiepaviljoen wat je kunt bezoeken.  Open van 5 t/m 14 april, van 10.00 tot 18.00.

Facebooktwitterlinkedin

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *